HANGMAN, HANGMAN! THE TOWN OF GREED

HANGMAN, HANGMAN! THE TOWN OF GREED
Lleonard Balada

PRESENTACIÓ

Hangman, Hangman!, estrenada el 1982, s’inspira en una cançó del Far West americà. Johnny, el seu protagonista, comet un robatori i és condemnat a mort. A través d’una música viva, àgil i agredolça, Balada posa de manifest la indefensió d’aquest home senzill, somniador i ingenu, víctima de la injustícia més absurda i delirant. 

The Town of Greed, escrita el 1997, reprèn els personatges de l’obra anterior vint anys després. Sorprenentment, el Johnny moribund de Hangman, Hangman! és ara un potent empresari. Amb altes dosis d’humor negre i irreverència, Balada carrega amb força contra el capitalisme depredador i el cinisme en general.

Hangman, Hangman! és la lliure adaptació d’una cançó folk americana. The town of Greed  n’és la segona part.

Sobre HANGMAN, HANGMAN! / ARGUMENT

Johnny és un somniador. L’han enxampat robant un cavall i l’han condemnat a mort. Quan el porten a la presó, els raonaments que dóna per explicar el delicte comès tenen a veure amb mil i una històries, totes poètiques i surrealistes. 

En trucar la seva mare per tal que pagui la fiança, aquesta testifica que fins i tot abans de néixer el noi ja era una mala peça i que mereix el càstig. Sorprès, diu que aviat arribarà el seu pare i ell sí que pagarà la fiança, és a dir, el preu del cavall. Però el pare es disculpa dient que li sap greu no poder presenciar l’execució però que la mula se li ha ferit. 

Quan ja sembla resignat a morir apareix la seva xicota Sweetheart –una noia de mala reputació- i intenta evitar que el botxí el pengi. La noia clama l’absolució en nom de l’amor però tampoc sorgeix efecte. De sobte irromp a escena un irlandès que ha comprat tota la regió per industrialitzar-la. Tocat per la cançó d’ella, paga la fiança i el converteix en el seu apoderat. Ara sí que tothom vol ser amic seu. Johnny expressa amb cinisme fins a quin punt l’avarícia canvia la gent.

Sobre THE TOWN OF GREED  / ARGUMENT

The Town of Greed conté una forta crítica de la societat. Els personatges i les situacions es presenten de forma irreverent, directa i contundent. 

En la primera part en Johnny és un home influent que treballa dur, en negocis de dubtosa legalitat, per tal d’oferir una bona vida tant a la seva família com a la gent de la seva ciutat. Això serà l’inici de tota mena d’embolics arreu del món, en companyia de la seva Sweetheart.   

En la segona part les coses empitjoren. El Sheriff i el botxí anuncien temps durs a la gent del poble. Espantat, en Johnny intenta calmar-los proposant la guerra com a sol·lució. Si hi ha guerra hi ha negoci. Ningú no creu en la honestedat de la seva proposta, així que demanen altra cop la seva mort. Ell recorre a l’irlandès que el va ajudar vint anys enrera però a aquest ja tant li fa. De sobte té una idea brillant per a un nou negoci i sembla que tothom li fa costat en la iniciativa, però un nou magnat compra el poble, aquest cop per fer-hi un avocador tòxic, i proposa matar en Johnny…ho aconseguirà? 

Música i llibret: Lleonard Balada

Gran Teatre del Liceu / Foyer 
15, 17 i 18 de novembre 2007 

Història: Akran Midani i Lleonard Balada

Direcció musical:  Álvaro Albiach

Direcció escènica: Gustavo Tambascio

 

HANGMAN, HANGMAN! 

Johnny: Marlin Miller Mare: Inés Moraleda Pare: Iván García Sweetheart: Maria Hinojosa Sheriff: Enric Martínez-Castignani Botxí: Josep Ferrer Narrador: Jaume Comas  Home entre el públic: Emilio Gavira

 

THE TOWN OF GREED

Johnny: Marlin Miller Mare: Inés Moraleda Pare: Iván García Sweetheart: Maria Hinojosa Sheriff: Enric Martínez-Castignani Botxí: Josep Ferrer Ambaixador: Enric Martínez-Castignani Capote: Josep Ferrer Tokopoko:  Ivan Labanda Secretària de l’irlandès: Lídia Hill Home de Wall Street: Emilio Gavira Secretària de la Reina: Mireia Gubianes Secretari del Rei: Óscar Mellado Gent del poble: Cor

 

Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu

 

Escenografia: Juan Pedro Gaspar

Figurins: Jesús Ruíz

Il·luminació: Raimon Rius

 

Coproducció: Gran Teatre del Liceu, Caixa de Catalunya i el FOBNC           

SALA DE PREMSA