Òpera

4Carmen

Amb clara vocació a la innovació i a la contribució d’estrenes absolutes de noves partitures, l’òpera de cambra 4Carmen és el nou encàrrec operístic en què el Festival Castell Peralada i Òpera de Butxaca i Nova Creació sumen de nou esforços. Seguint les petjades de Dido Reloaded / Go Aeneas Go!, on sis creadors van ser convocats per elaborar una “òpera líquida de cambra” a partir del mite clàssic de Dido i Enees, per aquesta ocasió s’han format quatre grups de llibretista i compositor amb Marc Angelet i Clara Peya, Jordi Oriol i Carles Pedragosa, Marc Artigau i Lucas Peire i Helena Tomero i Misha Tangian per a la creació i composició d’una peça operística breu, a partir de certes premisses formals i sota el tema comú del mite de Carmen. Una nit dedicada als amants de la nova creació.

La peça es va estrenar el passat 5 d’agost al Claustre del Carme del Festival de Peralada, i es va veure a la Neuköllner Oper de Berlín el passat 7 de novembre. Es podrà veure també al claustre de Arts Santa Mònica de Barcelona el 27 i 28 de novembre.

Qui és Carmen? Qui és per nosaltres el mite? Una femme fatale que acata el fat dictat a les cartes? O una víctima de la violència masculina que vol lluita per fugir de la seva mala fortuna? És la quinta essència del Sud, calent i passional, versus un nord fred i racional en excés? O és la gitana, pària i desclassada, que trepitja fort per desafiar una societat arrelada en la desigualtat i la injustícia? O és la cigarrera descarada que no creu en els lligams i que és emblema autoconscient de la llibertat, d’una llibertat que cada dia ella es guanya a pols? Carmen són moltes i diverses i és potser per això que el mite segueix en boca de tots.

4Carmen neix de l’encàrrec fet per Òpera de Butxaca i Nova Creació a quatre parelles formades per un llibretista i un compositor per tal de crear quatre peces breus al voltant del mite de la gitana, immortalitzat a la novel·la de Merimée, però sobretot a l’òpera de Bizet. Les obres resultants del projecte, malgrat la seva naturalesa heterogènia, es presenten de forma unitària en una mateixa vetllada que també pretén trencar, o més ben dit apropar, les fronteres entre la lírica i el teatre, entre la música tonal i la més experimental. És amb aquest criteri eclèctic que s’han escollit les parelles de creadors, tot cercant un contrast entre diferents veus i estils.

Amb 4Carmen, l’Òpera de Butxaca i Nova Creació vol repetir la reeixida experiència del seu darrer projecte Dido Reloaded/ Go, Aeneas, go!, estrenat al Teatre Lliure de Barcelona i a la Neuköllneroper de Berlín i que va significar per al seu jove equip de creadors la consecució del Berliner Opernpreis 2014. D’aquesta manera, 4Carmen és un pas més en la nostra intenció de promoure el naixement d’un nou repertori de peces líriques signades pels nostres joves creadors i en el convenciment que és aquests tipus d’accions que asseguren la bona salut del gènere.